Instructie en adviezen na verwijdering van een tand of kies

1. Wondgenezing

Door de behandeling is een wond/gat ontstaan. Dit zal vanzelf weer genezen, doordat zich een stolsel in het gat vormt. U helpt de wondgenezing door een half uur dicht te bijten op het gaasje dat is aangebracht op de wond. Wanneer u het gaasje uitneemt, moet u niet de mond spoelen en niet op de wond zuigen, anders verdwijnt het stolsel weer. Zeker als er meerdere tanden of kiezen getrokken zijn, moet u de eerste dag inspanning vermijden, zoals sporten, zwaar tillen of bukken.

Zwelling/Blauwe plekken

Na het trekken van een gebitselement kan er eventueel een zwelling optreden. Deze zwelling zal na twee dagen het grootst zijn en zal daarna weer langzaam afnemen. Dit is een normaal gevolg van de ingreep. Een eventuele blauwe plek zal na ongeveer een week weer wegtrekken.

2. Mondhygiëne en voeding

Na de ingreep niet spoelen voor 24 uur, ook niet met water. U kunt wel gewoon eten en drinken, maar houd er rekening mee. Tandenpoetsen dient even voorzichtig te gebeuren of voor éénmaal over geslagen te worden.

3. Duur verdoving en mogelijk napijn

De verdoving zal meestal na ongeveer 3 uur uitgewerkt zijn, maar dit is per persoon verschillend. In een ongunstig geval kan het zelfs enkele dagen duren. Dit gebeurt enkel indien er zeer dicht bij een zenuw de verdoving is gezet en komt bij ongeveer 5% van de gevallen voor. U voelt vaak een lichte tinteling, wat aangeeft dat het gevoel weer helemaal terugkomt. Heeft u een pijnlijk gevoel na afloop, dan kunt u gewoon paracetamol gebruiken als pijnstiller. Helpt dit niet, neem dan contact op met de tandarts voor een recept voor een zwaardere pijnstiller.

4. Bloeding

Het wondje kan een uur na de ingreep nog iets nabloeden. Omdat dit bloed met speeksel is vermengd, lijkt het altijd meer dan het daadwerkelijk is. U kunt bij twijfel weer een gaasje, zakdoek of washandje op de wond plaatsen, waar u op dichtbijt. Indien er echt slierten bloed uitkomen, dient u contact met de tandarts of dienstdoende tandarts op te nemen.

Antistollingsmedicijn

Bent u aangewezen op een antistollingsmedicijn, stop hier dan nooit zelf mee. Ook niet na de ingreep. Bij twijfel; neem contact op met de tandarts.

5. Roken

Roken vertraagt de wondgenezing. Probeer dit de eerste paar dagen te vermijden of zoveel mogelijk te minimaliseren. De kans op nabezwaren is ook aanzienlijk hoger.

6. Alcohol

Na de ingreep is het verstandig om alcohol voor 24 uur te vermijden of aanzienlijk te beperken. Alcohol is een bloedverdunner en kan voor een nabloeding zorgen. Houd hier rekening mee.

7. Hechtingen

Indien het gehecht is, lossen de hechtingen tussen een week en 21 dagen op, tenzij anders aangegeven door de behandelaar.

8. Complicaties

Napijn, temperatuursverhoging, zwelling en bloeding zijn normaal en verdwijnen na enige tijd vanzelf. Mocht de pijn juist na 3 dagen erg toenemen, of als u merkt dat de wond lang blijft nabloeden (zie punt 4), neem dan contact op met de praktijk. Ook als de zwelling niet binnen 1 week kleiner wordt of als u koorts krijgt (dat wil zeggen hoger dan 39°C), dan moet u contact opnemen met de praktijk of dienstdoende praktijk.